CURSUS Gezinnen in beweging
Gezinnen in beweging: Outdoor en Transculturele interventies (2.3)
10+24 nov
en 8 dec
2025
Wat bieden wij?
In deze verdiepingscursus richten we ons op drie thema’s: gezinsbegeleiding, outdoor en transculturele begeleiding en behandeling. Het is een praktische cursus waarin theorie en praktijk samenkomen. Je krijgt concrete handvatten om gezinnen in diverse contexten effectief te begeleiden.
De outdoor-omgeving biedt ruimte voor ervaringsgericht leren, open communicatie en reflectie. Het transculturele perspectief helpt om rekening te houden met de culturele achtergrond van gezinsleden. Door deze elementen te combineren, creëren we een leeromgeving die zowel uitdagend als inclusief is. Zo komen zowel kinderen als ouders beter in hun kracht te staan.
Deze cursus biedt jou een unieke kans om je kennis en vaardigheden te verdiepen én direct toe te passen in je werk met kinderen van 4 tot 18 jaar.
Voor wie?
Deze cursus is een praktische na- en bijscholing op HBO / HBO+ niveau, bedoeld voor:
- Afgestudeerden van de opleiding PMKT.
- Cursisten die de basisopleiding PMW hebben gevolgd.
Inleiding
Door drie thema’s te combineren in één cursus, bieden we een unieke aanpak waarbij gezinsdynamiek, de natuur als leeromgeving en culturele diversiteit samenkomen. Elk thema heeft zijn eigen focus:
- Gezinsbegeleiding
Gericht op het versterken van gezinnen, met aandacht voor communicatie, dynamiek en verbinding. Kinderen maken deel uit van meerdere systemen die elkaar beïnvloeden. Gedragsproblemen, emotionele of leerproblemen kunnen vaak niet los worden gezien van de context waarin het kind opgroeit.
In gesprekken worden onderlinge verhoudingen en patronen vaak zichtbaar, maar de transfer naar de praktijk verloopt niet altijd vanzelf. Bewegingsgerichte werkvormen bieden hier een waardevolle aanvulling. Ze maken dynamiek tastbaar en versterken de samenwerkingsrelatie, niet alleen binnen het gezin, maar ook tussen jou als begeleider en het gezin. - Outdoor
Outdoor biedt een dynamische leeromgeving waarin fysieke activiteit, natuurbeleving en ervaringsgericht leren centraal staan. In de natuur worden kinderen en hun verzorgers uitgedaagd om te bewegen, te ontdekken en te experimenteren. Zo ontwikkelen zij spelenderwijs vaardigheden zoals grenzen verleggen, zelfvertrouwen opbouwen en spanning ontladen.
Outdoor-begeleiding draagt bij aan het verbeteren van de gezinsdynamiek en het inzichtelijk maken en doorbreken van onderlinge patronen. Bovendien is het gemakkelijk toepasbaar in uiteenlopende professionele contexten, waardoor het een waardevolle toevoeging is voor therapeuten en begeleiders. - Transcultureel werken
Biedt kennis en vaardigheden om cultuursensitief en inclusief te begeleiden. In onze multiculturele samenleving krijgen professionals steeds vaker te maken met gezinnen met verschillende culturele achtergronden. Dit vraagt om werkvormen die rekening houden met gezinsdynamiek én met culturele waarden, migratie-ervaringen en identiteitsontwikkeling.
Transcultureel werken betekent bewust omgaan met verschillen en diversiteit benutten als kracht binnen begeleidingstrajecten.
Inhoud
- Dag 1: Systemisch werken met kinderen en het gezin
Docenten: Els van Montfort & Marlies de Kort - Dag 2: Outdoor – De natuur als unieke leeromgeving voor kinderen en ouders
Docent: Jasper van der Bijl - Dag 3: Transcultureel systemisch werken
Ochtend: Phyllis Döll
Middag (praktijk): Els van Montfort & Marlies de Kort
Doelstellingen
Hoofddoelen
- De cursist kan kennis uit het (systemisch) werken met groepen toepassen in bewegingsgerichte activiteiten waarbij het waarnemen van interactiepatronen en het versterken van onderlinge relaties centraal staan.
- De cursist voelt zich voldoende bekwaam om outdoor- en transculturele werkvormen in te zetten bij de begeleiding van kinderen en gezinnen.
Subdoelen
- De cursist maakt gebruik van de observatietool Loopt ’t, Lukt ’t, leeft ’t om te beoordelen of de activiteit soepel verloopt, het doel van een sessie behaald wordt en het kind, de groeps- en / of gezinsleden betrokken zijn.
- De cursist kan de bewegingsgerichte activiteit flexibel aanpassen vanuit de WAT-regel.
- De cursist weet het belang van een samenwerkingsrelatie en weet hoe hij deze moet vormgeven.
- De cursist is zich bewust van meerzijdige partijdigheid en weet dat zicht op eigen processen hiervan op invloed zijn.
- De cursist kan de tools gericht op activiteit, attitude en contextniveau inzetten met als doel dat de gezinsleden inzicht krijgen in eigen patronen.
- De cursist ontwerpt en begeleidt outdoor-activiteiten die aansluiten bij de leerdoelen van het kind of gezin.
- De cursist heeft inzicht in de invloed van culturele verschillen en weet deze kennis toe te passen bij het vormgeven van passende, bewegingsgerichte interventies.
Data en locatie
Cursusdata 2025: maandag 10 en 24 November en 8 December.
Cursuslocatie: Regio Soest; exacte locatie volgt.
Kosten
De kosten voor de cursus zijn 785 euro inclusief koffie, thee en lunch.
De cursus start bij minimaal 10 aanmeldingen. Maximale groepsgrootte 18.
Accreditatie
Accreditatie is aangevraagd voor:
- het register vaktherapeuten van de FVB.
- SKJ- jeugd en gezinsprofessionals.
Docenten
Els van Montfort, Psychomotorisch Kindertherapeutg)
Marlies de Kort, Systeemtherapeut
Jasper van der Bijl, Psychomotorisch therapeut / Adventure therapie
Phyllis Döll, Transcultureel systeemtherapeut
Inschrijven
Om je voor deze cursus in te schrijven: